söndag 25 september 2011

Skördetider, Trädgårdsbesök och Mängdbak

Bästa söndagen på länge lider mot sitt slut.
Det har inte precis varit en sån där söndag som jag egentligen tycker om. Ni vet, en sån slapp och långsam... Nä. Idag har det hänt mycket, men i en behaglig lunk liksom.
Bland annat har vi plockat in årets vindruvsskörd. Allt var kanske inte helt moget. Men skatorna hade funnit dom, så vi hade inte så mycket annat att välja på om vi alls ville ha några druvor...



Mitt i plockningen ropade grannen från sin altan. -Har ni sett älgarna? undrade hon. Älg? Va? Nä!
Men visst var det älgar och hälsade på. Bara några meter från tomtgränsen! Fru Älg tittade nyfiket tillbaka på oss. Inte det minsta rädd. Visserligen hade hon sin livvakt, herr Älg, bara några meter ifrån sej... Men ändå!

Nå väl...
Jag håller nu på att runda av min sköna söndag med massa bakning och saftkokning. I ugnen står ett stort och tungt rågbröd. Innan dess bakades det Havrekakor och innan dom tog plats i ugnen gjorde jag en plåt med smaskiga muffins. Dom tänkte jag att ni skulle få receptet till...

Till 6 jumbostora eller 12 vanliga KardemummaMuffins behövs:

4 dl vetemjöl
1 1/2 msk malen kardemumma
2 tsk bakpulver
2 ägg
2 dl socker
100 g smält margarin
1 1/2 dl yoghurt

Strössel
20 g magarin
3/4 dl vetemjöl
1/2 dl råsocker

Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver i en skål. Vispa ägg och socker pösigt i en annan skål. Rör sedan försiktigt ner yoghurt och svalnat margarin i äggsmeten. Rör ihop äggblandningen med mjölblandningen. Skeda upp smeten i formar.
Nyo ihop strösslet till fina smulor som strös ovanpå de ogräddade muffinsen. Grädda i 225 grader 15-20 minuter.

Nu väntar jag bara på att en del av de tre kilo vindruvor jag plockade idag ska bli saft i silen. Sen ska jag krypa ner med min stickning i sköna sängen som är bäddad med rena, sköna lakan.

Inga kommentarer: