onsdag 24 november 2010

Snålblåst & Havrekakor

Snön har, i ett par kvällar, snurrat omkring utanför våra knutar och tjocksockarna har varit ständigt närvarande. Jag kanske fryser en smula. Men, det gör mej faktiskt ingenting när det blir så himla fint och ljust.
Visst tog det en liten stund att leta sej ner till bilen (som vi inte använt sen helgen) i morse. Men det kan jag också stå ut med ibland.

Vad som är ännu bättre med kyla är att man får en extra ursäkt för att baka kakor. Det blir ju så varmt och skönt i köket när man har ugnen igång. Tyvärr har jag inte haft den mest sprudlande energin på sista tiden, så det har inte blivit så mycket bakat. Men, det är ju inte bara dåligt med trytande energi, för då hittar man dom allra enklaste recepten som tar minst tid och kraft.
Här ska ni få det absolut enklaste receptet jag någonsin har hittat. Det är dessutom lika gott som det är okomplicerat:

Till en liten drös Havrekakor behöver du:

3 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl strösocker
150 g smör

Smält smöret. Blanda socker och havregryn i en bunke. Häll det heta smöret över blandningen. Rör ihop.
Klicka ut röran i några lämpliga formar du har hemma, t ex småkaksformar eller muffinsformar. Det bli nånstans mellan 15 och 30 st. Beroende på hur stora formar du har.
Grädda 10 minuter mitt i ugnen i 175 grader.
Låt kakorna svalna innan du äter dom. Annars håller dom inte ihop riktigt.
Smaskens!

Inga kommentarer: