söndag 6 mars 2011

Nötkaka & Söndagsslapp

Idag har det varit söndag i alla ordets bemärkelser. Eller.., ja.., det beror ju kanske lite på vad man tycker att en söndag ska innehålla. Jag har ju till exempel inte varit i kyrkan och jag har faktiskt jobbat lite grand.
En söndag för mej ser ut så här:
Jag sover ganska länge. Sen ligger jag kvar och drar mej, i detta fallet läste jag, i sisådär en timme. Steg upp och tog en varm dusch. Efter det ringde jag min sambo, som är och hälsar på sina föräldrar i Småland, och kollade hur han hade det i vårsolen. Sen gjorde jag mej några mackor och en stor kopp kaffe till frukost som jag åt medan jag kollade FB och lite annat. Att surfa var lite ansträngande, så jag la mej i soffan med boken och läste en stund, innan jag bakade veckans båda kakor. Det blev en ChokladKolaKaka, receptet till den finns här, och en Nötkaka som jag hittade receptet till i den fina rutiga "Sju sorters kakor". Men för er som inte har den så ska jag så klart dela med mej av det receptet här nedanför
När kakorna var bakade gjorde jag mej en ny stor kopp med kaffe och gick ut en stund i den härligt värmande vårsolen och pratade trädgård och lite strunt med Hyresvärden, som var ute och beskar fruktträden som finns lite här och där runt vårt hus. Katterna var självklart med och hjälpte till...
Ja, det är vad som hänt här idag.
Ska jag nog läsa några kapitel till innan jag åker och handlar lite och hämtar Kärleken vid tåget.


Till en Nötkaka behöver du:
75 g nötkärnor
125 g smör
1 1/2 dl socker
2 ägg
1 1/2 dl vetmjöl
1/2 tsk bakpulver

Smörj och bröa en avlång eller rund, slät form, ca 1 liter.
Mal eller hacka nötterna riktigt fint.
Rör smöret och sockret pösigt. Tillsätt ett ägg i taget och rör smeten vit och skummig. Tillsätt nötterna och mjölet blandat med bakpulvret.
Ös ever smeten i formen.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 minuter i 175 grader.