söndag 6 februari 2011

Havrerutor till frukost

Igår kväll tog mitt tålamod med köpebröd slut igen. Det är dyrt och inte är det nån vidare skillnad i smaken. Mätt blir man inte heller (om man inte köper dom där goda rågbröden, men då blir man ju ruinerad).
Då är det bara att snällt börja baka bröd igen. Men, det gör mej inget. Jag tycker ju faktiskt att det är himla trevlig att baka...
Så...

Till en långpanna Havrerutor behöver du:
5 dl havregryn
1 dl grovt rågmjöl
1 dl rågkross
1 dl linfrön
2 tsk salt
7 dl vatten eller mjölk
2 msk olja
50 g jäst
8 dl vetemjöl

Blanda havregryn, rågmjöl, rågkross, linfrön och salt i en degbunke. Värm vätskan till 37 grader och rör ner det mesta av den och oljan i mjölblandningen.
Smula ner jästen i vätskan du har kvar i grytan och rör tills den löst sej. Häll över det i bunken.
Tillsätt allt vetemjöl och arbeta degen ordentligt i några minuter. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa under duk i 30 minuter.
Lägg ett bakplåtspapper i eller smörj en långpanna.
Knåda degen lätt i bunken och stjälp upp den i plåten. Strö på lite mjöl och tryck ut degen jämt över hela plåten. Skåra till 16 rutor och nagga med gaffel. Pensla med vatten och strö på havregryn och tryck lätt till så att de fastnar. Låt jäsa övertäckt i 30 minuter.
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i 20 - 25 minuter.
Låt brödet kallna på galler under en bakduk.
Bryt det i rutor.

3 kommentarer:

magda sa...

Det lät som ett mycket gott bröd! Jag har också tröttnat på köpebröd och så snart jag blir fri från den här vedervärdiga flunsan ska jag börja baka igen!

magda sa...

Förresten... vad tror du... Om man låter brödet stå i kylen över natten så kanske man kan grädda det på morgonen?

Erica sa...

Det kan man absolut göra! =) Nybakat frukostbröd är ju inte fy skam.