tisdag 8 februari 2011

Baka, baka liten Vårsol!

Nu sätter årets receptregn fart!
Jag är väldans trött om kvällarna. Men, tack vare att tapetserarcirklarna har satt igång för terminen, så tror jag att jag nog ändå får lite inspiration... Bakade en hel hög med saker i helgen. Dessutom fick jag en bibba med gamla trädgårdstidningar av hyresvärden, så när jag inte bakar sitter jag med näsan i dom. Längtar efter solsken och blomdoft.
Nu har jag snöat in på att gräva en damm i trädgården, så allt som handlar om hur man gör sånt och vilka växter man kan ha i närheten av den lusläser jag. Sambons bror är dessutom lite sugen på att ha fina fiskar i den (om det blir nån). Fint!
Nu ska jag bara vänta på att tjälen går ur marken så jag kan börja gräva och plantera fina blommor.
Mycket finns redan i trädgården. Jag behöver bara flytta omkring lite. Skynda dej våren!!!

Åter till bakandet.
Jag bakade faktiskt lite sommar i lördags. Små, goda kakor smaksatta med lavendel.

Till lagom många Lavendelsnittar behöver du:

1 tsk lavendelblommor, färska eller torkade
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
1 dl flytande margarin

Hacka blommorna.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Häll i sirap och smör. Arbeta ihop till en deg.
Forma degen till 3 st längder, ca 20 cm långa.
Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 12 minuter.
Skär de varma längderna i sneda, smala kakor.

Inga kommentarer: