söndag 13 februari 2011

Blomning och Chokladbiscotti

Jag har haft en ovanligt trevligt veckoslut.
I fredags åkte jag raka spåret från jobbet in till stan för att träffa utomordentligt trevliga Johanna över en kaffe. Den kaffen bytte vi ut mot en sushibuffé som sedan övergick i ett par goda öl och mycket skratt.
Igår, lördag, bakade jag kanelbullar för glatta livet. Nybakade kanelbullar är baske mej det godaste som finns!
Vad gör man när man har köksbänken full av bullar? Jo man kallar in goda vänner på bullfest. De goda vännerna tu kom igår kväll med en kasse öl och en glupande bullaptit. Vi åt nästan upp allihop! Även igår blev det alltså ett par öl och mycket skratt.
Idag har jag bakat mjuk pepparkaka (som ska till mitt jobb) och chokladbiscotti (som ska till sambons jobb). Biscotti är bra grejer! Lätta att baka och himlagoda till en varm kopp gott kaffe.

Till 30 - 40 Chokladbiscotti behöver du:
2 ägg
2 dl råsocker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 g mörk choklad
100 g mandel

Vispa ägg, råsocker och vaniljsocker pösigt. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner i smeten.
Hacka choklad och mandel grovt och arbeta in i smeten. Dela degen i 3 bitar.
Rulla ut varje bit till en längd (mjöla händerna om du tycker det blir för kladdigt). Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och grädda på 175 grader i 25 minuter. Låt svalna en stund innan längderna skärs i sneda bitar. Sänk ugnsvärmen till 100 grader.
Lägg kakorna med snittytan upp och torka i 100 grader i ca 45 minuter, tills de är torra.
Klart!

Idag, efter mitt bakande, kom Kamrat Thomas och hans Karin hit och drack kaffe en stund..
Vi pratade husköp, åt upp dom sista bullarna från igår och drömde om våren och mina trädgårdsprojekt. Sen undrade vi lite över hur min helt vanliga, inte så snygga, krukväxt tänkte när den skickade upp en sån här konstig liten blomma För.., det är väl en blomma? Vad det än är så är det lite menlöst, tycker vi nog...

Inga kommentarer: