söndag 11 april 2010

Vårstädning och Marmeladmuffins

Jag började gårdagen med städning. Kanske inte så himla skojigt... Men, nån gång då och då tycker jag faktiskt att det kan vara lite kul. Det krävs bara att det är ordentligt skitigt, så det verkligen syns nån skillnad. Här var det länge sen nån städade på riktigt vill jag lova. Jag hann med tvättstugan och halva köket innan det var dags att baka nåt smarrigt att ta med ut i skogen.
Ut i skogen? tänker ni...
Jo, jag väntade fint besök från stan. Kamrat Malin och en hund med mycket vårspring i benen. Vi hade planerat en lite skogsfika eftersom det sades att vädret skulle vara underbart. Tyvärr försvann solen från våra kullar omkring kl 11 på förmiddagen, men det var fortfarande skönt och vårigt ute, så vi tog vår promenad ändå.
Åter till bakningen...
Det blev Amerikanska Marmeladmuffins. Mycket smaskigt! Dessutom innehåller dom grahamsmjöl och bli därför lite matigare (och nyttiga!). Perfekta för söndagsfrukosten!

Till 6-8 st jumbomuffins behöver du:
2 ägg
2dl strösocker
1 1/2 dl yoghurt
1 dl flytande margarin
3 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 msk vaniljsocker
ca 1 dl fast marmelad

Vispa ägg och socker pösigt i en skål. Rör sedan ner yoghurt och margarin i äggsmeten. Rör ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker, och salt i en annan skål. Rör ner mjölblandningen i äggsmeten och blanda försiktigt.
Flll muffinsformarna till knappt hälften. Lägg på en klick (ca 1 tsk) marmelad på smeten. Fyll på formarna med resterande smet. Fyll inte på med för mycket smet, marmeladen kan då pösa över. Grädda i 225 grader ca 20 minuter.

Inga kommentarer: