måndag 12 april 2010

Vårbesök och Röra-ihop-kaka

Min sovmorgon, som jag skulle ha enligt mitt schema, blev ganska sabboterad när jobbet ringer 07:10 och frågar om jag kan jobba förmiddagen. Visst, sa jag. Men, bara förmiddagen, för i eftermiddag är jag upptagen. I deras böcker hade jag nog inte ett giltigt skäl att inte jobba. Tror inte att vårfika med vänner räknas där...
Men vårfika blev det. Här på min altan i den härligt varma solen. Den mista av oss (1 år) var med hela tiden och sprang sina korta små ben trötta i friska luften medan vi sörplade kaffe och mumsade på en supergod kaka. Att den sen är toklätt att baka gör den inte mindre god, vill jag lova.
Mina tapetsörelever fick också var sitt smakprov ikväll och inte heller dom rynkade på näsan...

Till 8-10 bitar behöver du:
50 g margarin
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
1 dl mjölk
ca 200 g frysta bär

Smörj och bröa en form med löstagbar botten.
Smält fettet och låte det svalna. Halvtina bären.
Blanda alla ingredienser, utom bären, i en bunke och rör smeten slät. Häll den i formen. Lägg bären ovanpå.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 30 minuter.
Låt den kallna i formen. Lossa kakan och lägg den på ett fat. Sikta gärna över lite florsocker innan servering.

2 kommentarer:

magda sa...

Du vet att du är min kakidol, va'? :)
Den här röra-ihop-kakan ska jag göra och sörprajsa mina jobbarkompisar med! :)
/Magda

Erica sa...

Oj?! Kakidol?! Inte illa... Tackartackar!!
Det kommer bli en enastående sörprajsfika för den här kakan är smaskens.