söndag 1 april 2012

Växthus & Ogräs

Äntligen har jag städat i mitt stackars växthus!
I höstas hade jag ingen ork alls för att ta itu med all skit som fanns där, så jag bara bommade igen och glömde bort. Det gjorde ju inte att det städade sej själv på nåt vis alls. Nä, snarare tvärt om... Allt gammalt och visset hade nu blivit ännu äldre och ännu vissnare!


Men eftersom jag gärna vill äta hemgjorda tomater även denna sommar var det bara att bita ihop och städa ur det.
Det tog nästan exakt hela dagen och all energi jag hade i kroppen!
Men ack så skönt det var när det blev klart!


Idag har jag dessutom vårinvigt det. Mina första små växtbarn för i år har fått lite större om fötterna och en blomma som katten vält ner fick ny jord i sin nästan tomma kruka (som faktiskt var hel).


Till min hjälp hade jag, som vanligt, lilla Scottis. Hon älskar växthuset! Det är liksom hennes sommarrum...

Och så vidare till delen som ordet "ogräs" i rubriken refererar till. 
Jag åt KirskålSoppa till lunch idag. Här finns såna mängder av det förfärliga ogräset så det känns som att man måste göra nånting med det!
Just att göra soppa på det är en väldans bra idé, för det är ju smaskigt som bara den. Här följer min variant av ogrässoppan.

Till KirskålSoppa för att mätta 2 personer med behöver du:


1 liter späd kirskål
1/2 gul lök
1 klyfta vitlök
1 tsk bockhornsklöverfrön
1 buljongtärning
1 msk grovt rågmjöl
ca 5 dl vatten
ca 1 dl grädde eller mjölk av nåt slag
svartpeppar
2 st hårdkokta ägg

Sjud ogräset några minuter i vattnet med buljongtärningen.
Häll av kirskålen och, men behåll buljongen. 
Hacka löken och fräs den och bockhornsklöver några minuter. Hacka vitlöken och tillsätt i lökfräset.
Gör en redning på löken med mjölet och buljongen. Låt det puttra en stund, så mjölsmaken försvinner. Under tiden hackar du ogräset.
Tillsätt hacket i grytan. Häll i grädden/mjölken. Rör om och smaka av med peppar och kanske några andra kryddor om du känner för det.
Servera med ägghalvor.
Smaklig spis!



Inga kommentarer: