tisdag 15 december 2009

Enkel fruktkaka och lite fåtöljsits



Idag har jag insett att julen faktiskt börjar närma sej på riktigt. Det betyder att fåtöljen jag håller på med snart ska vara klar, för jag har lovat den nya ägarinnan att hon ska få den till jul. Om jag skulle ha gjort den i en verkstad en bit hemifrån skulle den varit klar för länge sen. Men, nu har jag ingen verkstadslokal och måste därför göra sånt här jobb hemma. Jag tycker, förvisso, att det är himla skojigt. Men, när man är i sitt eget hem finns det så mycket annat man kan göra samtidigt eller istället. Antingen fastnar man här vi datorn eller framför TVn eller går man ut en sväng. Så att klä om en fåtölj kan faktiskt ta hur lång tid som helst...
Men nu är det faktiskt snart dags för det fina tyget. Lite småputs till bara, så i morgon klipper jag nog till tyget.
Så var det fruktkakan...
Bakade den idag för att vi ska åka och hälsa på en vän i Skåne till helgen och tanken är att han ska få den. Som ni kanske vet så behöver fruktkakor ligga och mogna i några dagar innan dom blir riktigt goda, så det ska nog bli ganska lagom att den får vila till på lördag.
Det jag gillar med den här versionen är att den är jätteenkel och att det inte är en massa konstigheter i den.

Enkel Fruktkaka
200 g smör
4 msk apelsinmarmelad av engelsk typ
2 dl socker
3 ägg
4 dl vetemjöl
2 dl russin
5-10 torkade aprikoser klippta i bitar
150 g mandel

Smält smöret i en rymlig kastrull. Klicka i marmeladen och rör om. Ställ åt sidan så det svalnar.
Smörj och bröa en kakform.
Rör ner sockret i smörkastrullenoch sen ett ägg i sänder. Rör kraftigt mellan varje ägg.
Blanda mjölet med frukt och mandlar. Blanda ner i smeten. Rör ihop ordentligt. Lägg smeten i formen.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen 1 1/2 timme i 150 grader.
Låt kakan kallna, slå sedan in den ordentligt i folie. Den behöver minst 2 dagar för att mogna. Helst en vecka.

3 kommentarer:

pelle sa...

Kanske blir lite bubbelvatten till kakan om köpenhamnsmötet har misslyckats att sluta några avtal.

dyermaker sa...

Den där kakan lät för jäkla smarrig! Jag testar! Men byter ut apelsinmarmeladen mot fikondito!
Inget bakpulver och inget bikarbonat i, alltså?

Erica sa...

Näe... Inget sånt. den jäser det den behöver av äggen. Sen är ju inte tanken att den ska bli särskilt fluffig...