lördag 19 mars 2011

Detta har hänt...

Dagarna sen jag skrev sist har passerat utan några större märkvärdigheter. Jag har jobbat, ätit och sovit...
Men jag har såklart bakat här hemma och fixat lite med min fåtölj i kurslokalen mitt i all vardag. Det är ju dom sakerna som skojar till det lite. Eller... Jag har ju faktiskt träffat några sköna vänner och pratat en massa strunt.
Det har nog, när jag tänker efter, varit ganska trevliga veckor.

Vad det gäller fåtöljen och jag så har vi tyvärr tagit ett steg bakåt.
När jag väl fick av all stoppningen på sitsen, för att jag skulle byta den understa väven, såg jag att resårhuset var i ett långt mer bedrövligt skick än jag hade sett underifrån. Det var bara att riva upp och börja om från början. Roligt jobb, men jag hade ju tänkt att det skulle gå lite fort...



Och så var det bakningen.
Jag bakade en riktig seg och kladdig godiskaka i lördag. Tänkte att det skulle falla den lilla fyraåringen vi hade på besök i smaken. Det gjorde det.
Detta är dessutom ännu en såndär bra röra-ihop-kaka där man blandar allt i samma gryta och sen är det klart, typ. Sånt gillar jag!

Till ca 12 bitar Chokladkaka med Polkagris behöver du:
200 g smör
100 g mörk choklad
100 g ljus choklad
1 dl farinsocker
1 1/2 dl råsocker
3 ägg
2 1/2 dl vetmjöl
100 - 150 g polkagrisar, grovt hackade

Lägg ett bakpapper i botten på en kakform med löstagbar kant, ca 24 cm.
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Lägg i choklade och rör till den smält. Tillsätt socker och ägg under omrörning. Sikta i mjälet och blanda i polkagrisbitarna. Rör om Häll smaetn i formen och grädda i 200 grader, mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Låt svalna
Pudra eventuellt över kakao och dekorera med polkagrisar.

Inga kommentarer: